Köpvillkor

Köpvillkoren gäller för all försäljning av varor från Virena AS till konsumenter vid försäljning från en Virena nätbutik. Orderbekräftelse och beställning utgör tillsammans med dessa villkor den övergripande avtalsgrunden för handeln.

Avtalets parter

Säljare: Virena AS, Postboks 19, 4855 Froland, Norge

Virena AS har organisationsnummer 927 312 182

Adress för returprodukter: Direct House Karlstad AB. Sågverksgatan 15, 652 21 Karlstad, Sverige

Kundtjänst: Frågor till kundtjänst ska ställas till: support@virena.eu

Köpare: Den person som anges som köpare i beställningen 

Produkten: Varan som har beställts 

Tjänsten: Prenumerationen eller köpet

Avtalet

När beställningen har tagits emot av säljaren är avtalet bindande för båda parter. Säljaren skickar en orderbekräftelse till Köparen via e-post som visar beställd(a) Produkt(er), pris och leveransintervall. Köparen är skyldig att kontrollera orderbekräftelsen, och omedelbart meddela Säljaren om orderbekräftelsen inte stämmer överens med beställningen. Bifogat till orderbekräftelsen finns dessa villkor och information samt blankett för ångerrätt. Avtalsvillkoren kan ändras utan förvarning vid särskilda behov och/eller beställningar från myndigheter. Avtalet innebär att Köparen accepterar uppdaterade/ändrade villkor som inte är väsentligt ofördelaktiga för köparen. Nya avtalsvillkor kommer att annonseras löpande på Säljarens hemsida och följa vidare leveranser.

Försäljning och pris

Produkten/produkterna säljs både som ett köp och som en prenumeration utan bindningstid. Genom att godkänna villkoren ingår Köparen avtal om köp och/eller abonnemang med fast leverans av den beställda produkten till det pris som vid var tid anges på produkternas hemsida och/eller orderbekräftelse inklusive moms med eventuella fraktkostnader . Det skickas ut ett paket med ett överenskommet intervall valt av kunden i webbutiken, leverans sker enligt valt intervall. Abonnemanget löper tills det avslutas eller ändras.

Leverans

Köparen förbinder sig att informera Virena AS om leveransen inte kommer fram vid förväntad tid.

Produkten levereras till köparens brevlåda. Förväntad leveranstid för beställningar eller första leverans med prenumeration är upp till två veckor från beställning. Om Köparen inte meddelar utebliven leverans inom tidsfristen kommer detta att anses som om varan har levererats och betalningsanspråket bibehålls.

För efterföljande leveranser av paket gäller följande:

Första ordinarie försändelse vid prenumeration skickas ut enligt valt intervall, för information relaterad till försändelser finns i orderbekräftelsen och på kundens profil på virena.se och virena.se. Förväntad leverans är normalt inom 3-10 dagar från avsändning. Om Köparen inte ger besked om utebliven leverans inom ett eventuellt inkassokrav, kvarstår kravet oavsett. Varorna kan skickas ut igen efter att eventuella krav uppfyllts.

Köparen måste vara över 18 år för att kunna beställa produkten. För beställningar i och till Norge säljer Virena AS endast produkter som är klassade som kosmetika eller kosttillskott samt varor som naturligt faller under detta och som kan handlas fritt i Norge. Vid köp av produkter till andra länder anses köparen som importör av produkten till landet och ska agera i enlighet med de regler som gäller för import, inklusive vad som lagligen kan importeras till det land som beställningen skickas till.

Virena AS ansvarar inte för förseningar eller returer på grund av tullkontroll, regler eller förbud som hindrar produktens leverans.

I vanliga fall står Virena AS för alla kostnader för leverans, eller mot en överenskommen avgift i webbutiken. Virena AS kan dock inte ta ansvar för regeländringar eller extraordinära förhållanden som leder till eventuella ytterligare utgifter som kan uppstå.

Uppsägning och/eller ändringar av en prenumeration/automatisk påfyllning

Avsägning av en prenumeration måste ske minst 14 dagar före en planerad leverans av Produkten i Tjänsten. Sista dag för uppsägning/ändring för att undvika nästa leverans framgår av Min Sida via Säljarens hemsida. Uppsägning eller ändringar kan ske/göras av kundtjänst (se ovan för kontaktuppgifter) via e-post, via kundens profil/min sida eller brev. Vid användning av brev gäller det poststämplade datumet för att beräkna om tidsfristen har hållits. Vid sen uppsägning förbinder sig Köparen att ta emot nästa planerade leverans i Tjänsten innan abonnemanget upphör. Säljaren förbehåller sig rätten att stoppa leveranser av Produkten och avbryta prenumerationen om betalning inte sker för två eller flera försändelser, eller där Köparen inte längre kan anses vara kreditvärdig av Säljaren.

Klagomål

Vi strävar efter hög kvalitetssäkring av våra varor. Skulle det ändå vara fel med försändelsen ska Köparen kontakta kundtjänst så snart som möjligt, annars försvinner rätten att reklamera. Rätten att klaga på produkten är begränsad till det angivna utgångsdatumet. Produkten måste förvaras torrt, svalt och inte i direkt solljus.

Säljaren förbehåller sig rätten att stoppa drift, felpriser och fel i information på grund av förhållanden utanför Säljarens kontroll, inklusive tekniska problem, strömavbrott, överbelastning och sabotage mm. se även punkt om Force Majeure.

Betalning

Produkterna säljs både som enstaka beställningar och i ett prenumerationsschema/autopåfyllning. Betalning kan ske via automatiska uttag från kort, betalkort eller fakturor. Vid betalning med kort eller vipps accepterar du automatiskt avdrag enligt vald prenumerationscykel baserat på pris, valt antal och intervall. Betalning med kort sker med automatiska uttag via den erkända och internationella betallösningen Stripe. I de fall debitering från kortet eller vipps inte lyckas kan betalningssätt ändras till faktura utan förvarning för att genomföra transaktionen enligt avtal och cykel. Betalning via faktura organiseras via vår leverantör Riverty. Swish betalning sker via Swish lösningar. En kreditprövning kan komma att göras av dig som kund så att du kan betala med faktura.

Stripe, Swish och Riverty har sina egna villkor för sin verksamhet som visas på deras webbsidor och som en del av deras lösningar. Virena AS följer och agerar i enlighet med dessa villkor.

Betalning via faktura måste göras före utgången av det förfallodatum som anges på fakturan. Om tidsfristen överskrids får Köparen en betalningspåminnelse med inkassobesked och en påminnelseavgift på 70 NOK. Om detta inte betalas skickas fordran till inkasso. Ränta och avgifter tillkommer i enlighet med gällande norska regler och praxis. Riverty följer upp alla betalningar på uppdrag av säljaren. Dispensbetalning kan endast ske genom betalning till den av dessa som behandlar betalningen.

Ånger- och returrätt

Köparen har rätt att häva avtalets ingående. Ångerrätten gäller i 14 dagar efter mottagandet av första försändelsen. Detta innebär att Köparen har rätt att frånträda detta avtal inom 14 dagar utan att ange någon anledning till detta.

Ångerrätten kan användas genom att skicka in ett ångerrättformulär. Formuläret finns som nedladdningsbart pdf-dokument här: Ångerrättsformular PDF . Ångerrätten kan även utnyttjas genom att man ger ett entydigt besked till kundtjänst att man vill utnyttja ångerrätten. Detta ska göras skriftligen till support@virena.eu.

Om du vill skicka ett brev till oss med post måste det skickas till:

Virena AS
c/o Direct House Karlstad AB
Sågverksgatan 15
652 21 Karlstad
Sverige

Vid sändning med post används datumet för poststämplingen som grund för att beräkna tidsfristen.

Om paketet har skickats ut innan ångerrätten används förutsätts att försändelsen returneras intakt i originalförpackningen. Köparen är skyldig att stå för returportot.

Kosmetika anses vara hygienprodukter (ref. danska besvärslagen §22 g), och lämpar sig därför inte för retur om förseglingen har brutits efter leverans. Hälsokost kategoriseras av de norska myndigheterna som livsmedel/mat av kvalitetssäkringsskäl. Om ångerrätten används på produkter där förseglingen har brutits eller varan förbrukats, bibehålls det ursprungliga betalningskravet även om paketet skickas tillbaka. Köparen är även ansvarig för eventuella skador på den returnerade produkten.

När du returnerar en produkt utan bruten försegling med ångerrätten får du tillbaka betalningen om du redan har betalat fakturan.

Det finns endast ångerrätt på den första försändelsen i enlighet med ångerrättslagen. Vidare kan prenumerationspaket inte returneras med hänvisning till ångerrätten. Dessa omfattas av villkoren för uppsägning.

Paket som returneras utanför reglerna om ångerrätt eller avtal med kundtjänst kommer normalt att medföra krav på returavgift på 150 kr. Utgivna fakturor som inte omfattas av ångerrätten krediteras inte. När paket returneras på grund av okänd adress tillkommer en portoavgift på 79 NOK när paketet skickas igen till rätt adress.

Paket som inte hämtas på posten
I vissa fall kommer paketet att skickas till posten, mest för att paketet inte får plats i brevlådan. Paket som inte hämtas ut inom 2 veckor skickas automatiskt tillbaka till Virena. För ej levererade paket som returneras ska returfrakt och en expeditionsavgift på 300 NOK betalas som faktureras i efterhand.

Först när fordran har betalats kan paketet skickas ut igen

Adressändring

En adressändring måste rapporteras till säljaren så snart som möjligt. Det är Köparens ansvar att anmäla flytten. Eventuella kostnader förknippade med försändelser som har skickats utan att adressändring har rapporterats ska betalas av Köparen. Rapporterad till support@virena.eu

Marknadsföring

När du gör ett köp hos oss får du nyhetsbrev/marknadsföring för våra varor och tjänster via post, e-post, SMS eller andra medier som du har tillhandahållit oss. Du kan alltid meddela oss att du inte vill ha ytterligare marknadsföring genom att kontakta oss.

Erbjudanden och kampanjer 

Introduktionspriser, erbjudanden och kampanjer gäller endast för nya kunder av den valda produkten/prenumerationen, beställningar från redan befintliga eller tidigare kunder kommer att få ordinarie pris om inte annat avtalats. 

Personliga uppgifter

Säljaren garanterar att användning och lagring av personuppgifter kommer att behandlas konfidentiellt och i enlighet med personuppgiftslagen. Vi lagrar inte känslig konto- eller kreditinformation. Utanför Virena AS:s koncernområde kommer personuppgifter endast att delas med Riverty, Direct House, och andra marknadsföringspartners då det är nödvändigt för fakturering och betalning vid försäljning av fordringar. Säljaren förbehåller sig rätten att kontakta kunden med erbjudanden och nyheter. Köparen har rätt att få tillgång till registrerad information. Vi hänvisar även till vår integritetspolicy på våra webbplatser.

Kundrecensioner/produktrecensioner

Genom att skriva en kundrecension/produktrecension av våra produkter ger du Virena AS rätt att använda alla dina recensioner/recensioner i vår marknadsföring och/eller reklam, inklusive, men inte begränsat till, vår webbutik, sociala medier, nyhetsbrev, e-postmeddelanden och annan kundkommunikation, butiksmaterial och andra marknadsföringsändamål utan att få ersättning.

Dessutom ger du Virena AS rätt att bedöma recensionerna/recensionerna innan de publiceras. Virena kommer endast att publicera recensioner/recensioner som innehåller relevant information om en produkt och kommer därför inte att publicera recensioner/recensioner som generellt anses vara olämpliga, innehåller oanständigt språk eller information som kan identifiera individer. Virena förbehåller sig rätten att ta bort alla kundrecensioner/produktrecensioner när som helst, till exempel om kommentaren visar sig bryta mot reglerna ovan, om produkten är slutsåld eller om kommentaren på annat sätt är föråldrad eller irrelevant.

Ansvar för fel

Säljaren ansvarar för att produkten överensstämmer med vad som står i marknadsföringen, både vad gäller produktkvalitet och att kunderna får vad de blivit lovade. Säljaren ansvarar dock inte för att produkten är lämplig för kunden.

Produktens innehåll och effekt – användning av produkten

Säljaren frånsäger sig allt ansvar för felaktig eller vårdslös användning av produkten. Produkten registrerad som kosmetisk eller kosttillskott i enlighet med norsk lag. Kosttillskott är ingen ersättning för en varierad kost. Den rekommenderade dagliga dosen får inte överskridas. Kosttillskott och kosmetika måste förvaras utom räckhåll för barn.

Köpare måste följa doseringen / bruksanvisningen som anges på förpackningen eller bilagan. Säljaren kan ändra Produktens innehåll, sammansättning, förpackning utan föregående meddelande och utan att specifikt informera kunden om detta, så länge som Produktens nya innehåll har samma effekt som originalprodukten.

Vid förändringar av receptet som kan innebära risk för kända allergier/allergiker kommer säljaren att meddela dig detta skriftligen. Produkten är ett kosttillskott eller en kosmetisk produkt där effekten kan bero på kliniska studier, användning, litteratur eller användarupplevelser. Eftersom kosttillskott eller kosmetika har en individuell grad av effektivitet, kan effekten inte garanteras för enskilda individer, och säljaren kan inte hållas ansvarig för ekonomiska eller hälsomässiga tillstånd som uppstår till följd av produktens effekt vid användning.

Force majeure

Om en situation skulle uppstå som gör det omöjligt för Säljaren att fullgöra sina skyldigheter i detta avtal, och som enligt normala köprättsliga regler anses vara Force Majeure, upphör den berörda partens skyldigheter så länge den extraordinära situationen består. Till exempel anses en lagändring, arbetskonflikt, strejk, lockout eller andra omständigheter utanför parternas kontroll, såsom krig, uppror, brand, explosion eller ingripande från offentliga myndigheter, som Force Majeure. Detsamma gäller vid en plötslig förändring av kraven på produktmärkning, varningstexter, försäljningsförbud eller beslut från myndigheter som påverkar marknaden och produkterna i negativ riktning eller en onormal nedgång på marknaden.

Säljaren förbehåller sig rätten att stoppa verksamheten eller felaktiga priser och information, orsakade av förhållanden utanför vår kontroll, inklusive tekniska problem, såsom strömavbrott, överbelastning och sabotage.

Val av lag och plats

Avtalet lyder under norsk lag. Tvister mellan köpare och säljare måste lösas genom förhandlingar. Lämplig plats är Oslo tingsrätt